ADHD diagnozuje się około trzykrotnie częściej u chłopców niż u dziewczynek, natomiast u dorosłych statystyki te są wyrównane. Może to sugerować, że wczesne objawy ADHD u dziewczynek mogą być często nierozpoznane, zwłaszcza że bywają one odmienne niż u chłopców.

Spis treści:

  • Ogólne objawy ADHD
  • Wczesne objawy ADHD u chłopców i dziewcząt – różnice
  • ADHD – symptomy, na które warto zwrócić uwagę

rozwiń

Jak w stereotypowych opiniach wyglądają typowe symptomy ADHD u dzieci? Większość z nas wskazałaby z pewnością nieposłusznego, niecierpliwego chłopca, któremu trudno usiedzieć w miejscu. Niewiele osób zwróciłoby pewnie uwagę na bystrą dziewczynkę z mnóstwem przyjaciół – jednak również one borykają się z tą chorobą.

Może się zdarzać, że dziewczynki mają objawy ADHD, które nie zakłócają im codziennego funkcjonowania, dlatego są one niedostrzegane i pomijane przez dorosłych. Nierozpoznane ADHD ma zaś wiele długofalowych konsekwencji w okresie dojrzewania oraz dorosłym życiu. Jest to m.in. zwiększone prawdopodobieństwo podejmowania ryzykownych zachowań, takich jak seks bez zabezpieczenia czy używanie substancji psychoaktywnych. Dziewczynki cierpiące przez długi czas na ADHD mogą mieć również problemy ze zdrowiem psychicznym. Wczesna diagnoza w takich przypadkach jest niezbędna.

Ogólne objawy ADHD

Jak zdiagnozować ADHD? Osoby z tą chorobą wykazują trzy główne grupy objawów:

  • nadpobudliwość,
  • impulsywność,
  • brak wzmożonej uwagi.

Zaburzenie traktowane jest jako częściej dotyczące mężczyzn i u nich częściej jest diagnozowane. Oznacza to, że badania na temat ADHD zostały oparte na zachowaniach zaobserwowanych głównie u mężczyzn. Statystyki dotyczące dorosłych pacjentów są jednak wyrównane – sugeruje to, że dziewczynki często pozostają niezdiagnozowane, gdy są młodsze.

Badania psychologiczne w enel-med

Wczesne objawy ADHD u chłopców i dziewcząt – różnice

Niekiedy dziewczynki dobrze maskują symptomy ADHD, bo ciężko pracują, by sprostać oczekiwaniom dorosłych. Rodzice często liczą, że dziewczynki będą uporządkowane i dobrze zorganizowane, a w szkole będą osiągać wysokie wyniki. Z kolei dziewczęta są bardziej skłonne do przestrzegania norm społecznych i nie chcą sprawiać problemów. Ciężej pracują, by osiągnąć sukces – poświęcają czas, by dokończyć pracę domową czy posprzątać pokój, gdy są o to proszone.

Czasami, gdy dziewczynki mają problemy ze spełnieniem oczekiwań dorosłych, przyznają się do błędów, tłumacząc, że mają artystyczną duszę bądź trudny okres.

ADHD – symptomy, na które warto zwrócić uwagę

Jakie objawy i zachowania dziewczynki powinny zwrócić uwagę rodziców, nauczycieli czy opiekunów? Jest ich wiele, choć należy pamiętać, że ich występowanie nie zawsze jest oznaką choroby. Diagnoza ADHD to złożony problem, który wymaga współpracy wielu specjalistów!

Możliwe symptomy ADHD u dziewczynki

  • Odrobienie pracy domowej zajmuje jej bardzo dużo czasu. Zapomina o niej albo rozprasza się innymi zajęciami, korzystaniem z internetu czy pisaniem SMS-ów.
  • Jest nieefektywną uczennicą. Choć poświęca dużo czasu na naukę, jej wyniki nie są satysfakcjonujące.
  • Nie czyta ze zrozumieniem. Potrafi znaleźć informacje w tekście, ale nie łączy ich ze sobą. Pomija szczegóły w instrukcjach do zadań na testach.
  • Ma problemy z przyjaźniami, nie bierze udziału w dyskusjach. Rówieśnicy izolują się od niej.
  • Zapomina o potrzebnych rzeczach (buty na tańce czy strój do zajęć). To klasyczny znak. Jednak miłe, sympatyczne dziewczynki z ADHD często mają znajomych lub starszych, którzy wspomogą ich w takiej sytuacji (np. pożyczając długopis).
  • Regularnie przestawia swoje rzeczy np. telefon lub klucze.
  • Mówi, mówi i jeszcze raz mówi.
  • Nie biega, nie wspina się jak chłopcy, ale jest bardzo pomocna, towarzyska i rozmowna.
  • Ma wielu przyjaciół, bo lubi się bawić na podwórku, ale gdy próbuje zorganizować zajęcia jest niespokojna i niezdecydowana. Przyjaciele pomagają podjąć decyzje, znaleźć rzeczy i być zorganizowaną.
  • Ma świetne pomysły, chce je realizować od razu, ale nie podejmuje w tym celu żadnych działań lub ich nie kończy.
  • Ciągle się spóźnia i nie jest gotowa, gdy powinna być.
  • Angażuje się w wiele zajęć pozalekcyjnych, takich jak pływanie, szkolne kluby, piłka nożna.
  • Nie wyciąga wniosków z własnych błędów.
  • Ma duże wahania nastrojów.

Jeśli uważasz, że twoja córka może mieć ADHD, warto skonsultować się z psychologiem lub pediatrą, który jest dobrze zaznajomiony z problematyką tego zaburzenia.